رویدادهای عمومی
تهران زیر دود، کلاسها پشت مانیتور
خلاصه :
آلودگی شدید هوا در سالهای اخیر باعث شده بارها کلاسها بهصورت مجازی برگزار و مدارس تعطیل شوند؛ تصمیمی که هرچند برای حفظ سلامت دانشآموزان ضروری است، اما چالشها و سختیهای خاص خودش را هم دارد.
کلاسهای مجازی معمولاً کیفیت تعامل و یادگیری حضوری را ندارند. دانشآموزان کمتر سؤال میپرسند، تمرکز پایینتر است و بسیاری از مهارتهای اجتماعی که در محیط مدرسه شکل میگیرد، تضعیف میشود. از طرف دیگر، والدین مجبورند زمان بیشتری را برای همراهی فرزندشان بگذارند، و بسیاری از خانوادهها هم با کمبود امکانات، اینترنت ضعیف یا فضای مناسب مطالعه روبهرو هستند.
تعطیلیهای پیاپی مدارس برنامهریزی تحصیلی را مختل میکند و سطح یادگیری بین دانشآموزان را نابرابر میسازد. در نهایت، هرچند مجازی شدن کلاسها در شرایط اضطراری لازم است، اما جایگزین کامل مدرسه و ارتباط مستقیم معلم و دانشآموز نیست و باید برای کاهش آسیبهای آن، برنامهریزی دقیقتری انجام شود.
